Het project­bureau van Toe­val Ge­zocht ini­ti­eert, or­ga­ni­seert en on­der­steunt re­gio­na­le net­werk­groe­pen, een lan­de­lij­ke the­orie­groep, ten­toon­stel­ling­en, con­cer­ten en con­fe­ren­ties.

Observatie

Start om 09.00 uur filmen/fotograferen door de leerlingen Reynaldo > Ik ga mijn film blauw tekenen Soulaimane > De zon springt naar de skateboard en geeft het een kus Selinay > Derya, Tuba, Gulizar en Selinay staan hand in hand. Ik wil ze ook zien als ze oud zijn, maar volgende week wil ik ze inkleuren Vervolg om 10.30 uur details tekenen Mohammed II > Krullen net als Hamid Tuba > Rechte haren Nishat > Stippen die een mond krijgen Soulaimane > Beroep is klein water drinken Nabspreken om 11.00 uur details bespreken met 3 kinderen Ali > Politieagent Marauan > Kras, kras, lichte stralen van de zon. Wil meester Hamid worden, omdat die mooie haren heeft Derya > Onze school, ik wil juf worden Elif > ( heeft een hand getekend ) Hand voor de ogen Nishat > Ninja's doen gevaarlijke dingen, ik ook, zware dingen tillen Tuba > Man zijn ogen stuk door vuur Manal > Prinses heeft hakke schoenen Mohammed I > Ik wil monster zijn en de prinses kussen

Hamid Voordat ik over deze dag begin wil ik even een blik werpen op dag 1. Voor zowel het team als de kinderen was de start heel spannend. We hadden voorafgaand aan deze dag niet zoveel tijd gehad om de diverse details te bespreken. Desondanks was de rolverdeling heel helder. Wanneer een teamlid iets klassikaal aan de kinderen wilde vertellen kwam er vervolgens een automatische aanvulling van een ander teamlid, een leerkracht, een stagiaire of van mij. Kortom, het liep goed en ik had gehoopt dat de communicatie tussen de teamleden en mij zich in een stijgende lijn zou ontwikkelen. In de voorbereidingsweken vond de school het niet nodig om 1 vaste leerkracht voor het project in te schakelen. De optie was dat 3 docenten zich met het project bezig zouden houden waarvan twee elkaar zouden afwisselen op de maandag en woensdag en de derde zou af en toe meekijken en idee├źn aandragen. Ik vroeg een aantal keer om een vaste docent en vervolgens legde ik de verantwoordelijkheid bij de leerkracht. Vandaag was de tweede docent aan de beurt. Ze wist weinig van wat er de eerste dag had plaatsgevonden en had een afwachtende houding waardoor kleine miscommunicaties zijn ontstaan. In plaats van klassikaal aan te vullen werd er klassikaal bekritiseerd en dat zorgde mede voor de situatie van een moeilijk te sturen schip. De concentratie van de kinderen was nauwelijks zichtbaar, maar we hebben veel uitgeprobeerd. We begonnen met de vraag 'wat wil je later worden?' met de bedoeling om een bruggetje te slaan naar het vervolg. Het mooiste wat ik daarover hoorde was dat een meisje zei dat ze als beroep kunstenaars wil maken. Vervolgens zijn we doorgegaan met de grote gezamenlijke tekening van de eerste dag. De bedoeling was om een vervolg te maken aan de hand van punten, lijnen en krullen van de eerste dag en het beroep in kleur er bij te tekenen. Tegelijkertijd was Esther bezig om de kinderen individueel te begeleiden om telkens 5 minuten te filmen. Dieuwertje deed hetzelfde met een fotocamera. Ze gaf een kind de camera en elk kind mocht ongeveer vijf foto's maken. Na ongeveer een half uur was het hele team uitgeput. We besloten toen om de kinderen buiten te laten spelen. Ondanks de drukte en de snelheid vind ik dat de eerste tekening een heel interessant beeld opleverde. Na het speelkwartier hebben we nog verder getekend aan individuele tekeningen. Hierna hebben we de tekeningen individueel besproken. Na afloop kwamen beide leerkrachten, de stagiaires en ik uitgebreid evalueren, want er viel veel toe te lichten. Van mijn kant was er behoefte aan een vaste leerkracht en dat hebben we uiteindelijk afgesproken. En van mij werd verwacht dat ik een schema zou maken, een lijn. We hebben vervolgens de grove lijnen van de aankomende dag gemaakt. Voor maandag heb ik diverse materialen, klei, tijdschriften en aluminiumfolie. Aan de hand van die materialen willen we dat de kinderen iets maken wat ze heel graag zouden willen vinden op straat. Datgene wat ze gaan maken moeten ze geheimhouden zodat de andere kinderen kunnen bespreken wat ze denken te zien. Door de drukte van de tweede dag zijn er een aantal dingen duidelijk geworden. We hebben afgesproken om aan het eind van de dag het plan voor de volgende dag te bespreken en twintig minuten voorafgaand aan de les de voorbereidingen door te nemen. Ik wil graag dat het idee wat ik wil uitvoeren met leerkracht bespreek alvorens de leerkracht het idee pedagogisch aan de kinderen vertaald. Wat ik tijdens het proces doe is de kinderen artistiek assisteren en hun plannen bespreken. Verder hebben we gepraat over de mogelijkheden en locaties voor het jutten....... Esther De tweede dag zijn we gestart met waar we de vorige dag mee zijn gestopt. Het grote vel besluiten we met kleur te gaan bewerken. Als snel bleek dat de spanning van de eerste dag eraf was en we besluiten het grote vel op te bergen en te wachten tot de tijd er weer rijp voor is. We vervolgen de dag met schetsen van houtskool over beroepen. Aangezien het begrip beroepen nogal al vaag is voor de kinderen ontstond er onduidelijkheid over de opdracht en raakten iedereen een beetje in de stress. Ondanks de iets mindere dag zijn er toch hele mooie tekeningen en uitspraken gemaakt en gedaan.JolandaMet veel enthousiasme en nieuwsgierigheid begon ik aan de tweede dag.
Het plan was niet doorgesproken en ik wachtte af.
De kinderen gingen met keur werken op de eerder gemaakte groepstekeing.
Er onstonden mooie abstracte details met vetkrijtlijnen en oost-indische
inkt De kleur combinaties waren prachtig.
Daarna gingen ze buiten uitwaaien.
Na het eten en drinken stelde Hamid voor om een beroep te tekenen. Dit
begrip was nauwelijks bekend en kwam vanuit het niets.
Dit was lastig voor ze. Ik ben daarna met de kinderen gaan gymen er is in
kleine groepjes verder doorgewerkt.

De dag daarna ben ik doorgegaan op het begrip lijnen dat Hamid op maandag
met ze besproken had.
Het boek: 'Paultje met het paarse krijtje" sloot hier goed bij aan en
sprak erg tot de verbeelding.
De kinderen waren heel enthousiast en na afloop hebben ze op een groot
papier 2.5m bij 0.5 m lijnen gemaakt.
Later in 3-tallen met de vraag hoe zien lijnen er uit die vriendjes zijn,
ruzie hebben, feestvieren met elkaar.
Het was mooi om te zien hoe de vriendjes lijn overgetokken werd met veel
concentratie over de andere lijn. De lijnen die feestvieren dansen met
veel kleuren over het papier.

04

Kleur

dag 04
5 september 2007
Ik ga mijn film blauw tekenen
De leerlingen werken verder met kleur
Kras, kras, lichte stralen van de zon
Nabespreken van de tekeningen
Geheel met kleur
Toeval Gezocht on­der­zoekt as­pec­ten van de re­la­tie tus­sen kunst en le­ren. Ei­gen on­der­zoek, als op­dracht­ge­ver van on­der­zoek en sa­men­wer­king met we­ten­schap­pe­lijk on­der­zoek.